آموزش جامع بیوانفورماتیک

بازیابی رمز عبور|عضویت

آموزش نصب نرم افزار rest بر روی ویندوز 64 بیتی و حل مشکل اجرا نشدن این نرم افزار- فیلم آموزشی فارسی

آموزش نصب نرم افزار rest بر روی ویندوز 64 بیتی و حل مشکل اجرا نشدن نرم افزار رست (rest 2009) به صورت فیلم آموزشی فارسی به صورت رایگان ارائه شده است.
آموزش نصب نرم افزار rest بر روی ویندوز 64 بیتی و حل مشکل اجرا نشدن این نرم افزار- فیلم آموزشی فارسی
ادامه این آموزش

آموزش نصب نرم افزار rest بر روی ویندوز 64 بیتی و حل مشکل اجرا نشدن این نرم افزار- فیلم آموزشی فارسی

مزایای نرم افزار رست (REST 2009) برای آنالیز داده های ریل تایم

نرم افزار REST یک نرم افزار کامل برای آنالیز داده های ریل تایم و محاسبه افزایش و یا کاهش بیان ژن ها در ریل تایم می باشد. استفاده از این نرم افزار بسیار ساده بوده و کلیه محاسبات به صورت خودکار انجام می پذیرد.

جهت انجام آنالیز داده های ریل تایم توسط نرم افزار REST کافی است که در این نرم افزار تنها داده های Ct و Cp را وارد نمایید تا نرم افزار میزان fold change و سطح معنی داری (p-value) را محاسبه و ارائه دهد.

علاوه بر این نرم افزار REST به صورت خودکار کارایی پرایمرها را در ریل تایم محاسبه (این روش نیازمند وارد نمودن داده های ریل تایم برای سری رقت های متوالی می باشد) و نتایج fold change را بر اساس کارایی PCR ارائه خواهد داد.

با استفاده از نرم افزار REST می توان انواع داده های از دستگاه های مختلف ریل را مورد بررسی قرار داد و علاوه بر تعیین میزان تغییرات بیانی ژن ها، می توان سطح معنی داری تغییر ژن ها را نیز بوسیله آزمون های آماری بررسی نمود.

آنالیز اختلاف بیان چند ژن به صورت همزمان نیز از دیگر ویژگی های بسیار مهم این نرم افزار می باشد

معایب نرم افزار رست (REST 2009) در آنالیز داده های ریل تایم

اولین عیب بزرگ نرم افزار رست این است که قادر به مقایسه بیان ژن تنها بین دو گروه می باشد. در صورتی که بیش از دو گروه برای آنالیز داده ها وجود داشته باشد باید یک گروه به عنوان مرجع انتخاب شود و سایر گروه ها به صورت دو به دو با این گروه مرجع مقایسه شود.

اشکال در آنالیز آماری داده ها یکی از بزرگترین معایب نرم افزار رست (REST 2009) می باشد. در صورتی که شما بخواهید بیش از 2 گروه را با یکدیگر مقایسه نمایید باید از آزمون anova و یا آزمون غیرپارامتریک مشابه استفاده نمایید که نرم افزار رست فاقد این نوع انالیزها می باشد و تنها قادر به ارائه آنالیز آماری بین دو گروه می باشد.

عدم ارائه نمودار مناسب برای نمایش تغییرات بیان ژن ها نیز یکی از معایب قابل توجه این نرم افزار می باشد.

از معایب بعدی این نرم افزار می توان به محدودیت تعداد داده وارد شده اشاره نمود به صورتی که در هر گروه بیش از 100 نمونه را نمی توان وارد نمود.

با وجود معیب فوق باز نمی توان از ویژگی های مثبت این نرم افزار به خصوص راحتی استفاده چشم پوشی نمود. برای حل معایب فوق نیز می توان از نرم افزارهای گراف پد پریزم و یا نرم افزار spss استفاده نمود. با استفاده از نرم افزار گرف پد می توان نمودارهای بسیار مناسب برای مقالات ترسیم نمود و آنالیزهای آماری مناسب را برای بررسی تغییر بیان ژن ها انجام داد.

نصب و اجرای نرم افزار رست بر روی سیستم عامل های 32 بیتی بسیار ساده می باشد اما بعد از نصب این نرم افزار بر روی سیستم عامل های 64 بیتی اجرای این نرم افزار با مشکل روبرو می شود که با استفاده از فیلم آموزشی زیر می توانید مشکل اجرا نشدن این نرم افزار را در ویندوزهای 64 بیتی برطرف نمایید.

بخش دانلود:

فیلم آموزشی فارسی نصب نرم افزار rest بر روی ویندوز 64 بیتی و حل مشکل اجرا نشدن این نرم افزار

دانلود فیلم آموزشی فارسی نصب نرم افزار rest

دانلود نرم افزار REST 2009

دانلود فایل های لازم برای اجرای صحیح نزم افزار REST 2009 بعد از نصب

انتشار این مطلب در شبکه های اجتماعی

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
    0
    سبد شما
    سبد شما خالیستبازگشت به فروشگاه