آموزش جامع بیوانفورماتیک

بازیابی رمز عبور|عضویت

بررسی نقش siRNA در ایجاد هتروکروماتین و خاموش سازی ژن ها

یکی از روش های تنظیم بیان ژن ها، تنظیم بیان در سطح رونویسی می باشد و هتروکروماتین شده DNA یکی از روش های جلوگیری از بیان ژن می باشد. مطالعات نشان داده است که siRNA بر روی هتروکروماتین شدن DNA تاثیر گذار هست.
اصول طراحی siRNA برای خاموشی بیان ژن ها جهت شناسایی عملکرد آن ها
ادامه این آموزش

بطور کلی در سیستم های یوکاریوتی، تغییرات هیستون، ساختار کروماتین را برای رونویسی از طریق تشکیل هتروکروماتین ها متوقف می کند. تقریبا در همه موجودات، تشکیل هتروکروماتین نیازمند آن است که هیستون H3 کروماتین، استیل زدایی (داستیله) شده و سپس در لیزین ۹ متیله شود.

گاهی اوقات در حالت طبیعی، یک رشته از منطقه سانترومری بیان می شود، در حالی که رشته مکمل آن که در معرض خاموشی حاصل از هتروکروماتینه شدن قرار دارد، رونویسی می شود. چنین نسخه برداری منجر به تشکیل dsRNA می شود که بوسیله یک مرحله پردازش که در درون هسته واقع شده و مشابه با RNAi می باشد، انجام می شود، در ادامه siRNA تشکیل شده سبب فعال شدن کمپلکسی می شود که حاوی آنزیم متیل ترانسفر از هیستون است. چنین کمپلکسی منجر به جفت شدن بازهای DNA – RNA می شود و هیستون H3 – K9 این منطقه ممکن است متیله شود که در نهایت منجر به تشکیل هتروکروماتین در ناحیه هدف می گردد.

بررسی نقش siRNA در ایجاد هتروکروماتین و خاموش سازی ژن ها

 برای مثال در آرابیدوپسیس، متیلاسیون H3 – K9 بطور مستقیم منجر به متیلاسیون DNA می شود. DNA متیله شده می تواند بعدا با پروتئین های متصل کننده متیل، کمپلکس تشکیل دهد. بدنبال اتصال، ساختار کروماتینی به مقدار زیادی فشرده و متراکم می گردد، در نتیجه رونویسی از ژن های آن ناحیه هتروکروماتین متوقف می گردد.

در این روش، در اولین مرحله، RNA پلیمراز IV بطور مستقیم یک RNA تک رشته ای تولید می کند که این RNA تک رشته ای به RNA دو رشته ای (dsRNA) تبدیل می شود، در ادامه آنزیمی شبیه دایسر ، RNAهای دو رشته ای را به RNAهای تک رشته ای ۲۶ نوکلئوتیدی (siRNA) برش می دهد. در ادامه  RNAهای تک رشته ای تولید شده توسط آنزیم شبه دایسر در یک کمپلکس مورد استفاده قرار می گیرند. این امر منجر به تشکیل یک کمپلکس راهنما می شود و این کمپلکس سبب اتصال آنزیم متیله کننده DNA به ناحیه هدف می گردد. همچنین مشخص شده است که افزایش متیلاسیون DNA احتمالا تشکیل هتروکروماتین را القا می کند. متیلاسیون DNA، اتصالات پروتئینی را که در شناسایی سیتوزین متیله شده نقش دارد، افزایش می دهد که منجر به باز آرایی مجدد کروماتین می شود و از این طریق از اتصال عوامل رونویسی جلو گیری می کند

انتشار این مطلب در شبکه های اجتماعی

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
دانلود نرم افزار Methyl Primer Express برای طراحی پرایمر برای بررسی متیلاسیون در ژن ها
دانلود رایگان نرم افزار Methyl Primer Express برای طراحی پرایمر برای بررسی متیلاسیون در ژن ها

نرم افزار Methyl Primer Express یکی از نرم افزارهای پایه در زمینه انجام پروژه‌های ژنتیک و بیوتکنولوژی می باشد با استفاده از این نرم افزار می توان به آسانی برای بررسی متیلاسیون در ژن ها طراحی پرایمر نمود.

ادامه مطلب >>
برای یافتن توالی میکروارناها
آموزش پایگاه mirbase برای یافتن توالی میکروارناها (microRNA یا miRNA) در همه گونه ها

بانک اطلاعاتی mirbase پایگاه جامعی از اطلاعات مربوط به توالی‌های میکروارناها می‌باشد که به آدرس mirbase.org در دسترس است. با جستجو در این پایگاه می توان توالی میکروارنا در همه گونه ها را به دست آورد.

ادامه مطلب >>
آموزش نرم افزار RNAhybrid برای بررسی میانکنش میکروارناها (microRNA) با ژن هدف

نرم افزار RNAhybrid یک ابزار بیوانفورماتیکی برای شناسایی ژن های هدف میکروارناها می باشد. علاوه براین با استفاده از این نرم افزار میتوان ساختار و نحوه اتصال میکروارناها به ژن هدف را به صورت کمی مورد بررسی قرار داد.

ادامه مطلب >>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
    0
    سبد شما
    سبد شما خالیستبازگشت به فروشگاه