آموزش جامع بیوانفورماتیک

بازیابی رمز عبور|عضویت

تفاوت عملکرد میکروارناها (microRNA) و siRNA در تنظیم بیان ژن ها

میکروارنا و siRNA هر دو RNA های غیر کدشونده 19-32 نوکلوتیدی می باشند که از اجزای کلیدی تنظیم بیان ژن در گیاهان و جانوران محسوب میشوند. اما این دو در منشا و مکانیسم عملکردی خود دارای تفاوت هایی میباشند.
تفاوت عملکرد میکروارناها (microRNA) و siRNA در تنظیم بیان ژن ها
ادامه این آموزش

یکی از تفاوت های میکروارناها (microRNA) و siRNA منشا ساخت آن ها می باشد. میکروارناها در پاسخ به ژن داخلی و محصوالت حاصل از ژنوم خود ارگانیسم دیده شده اما تولید siRNA در اصل مبدا خارجی داشته و مستقیما از ویروسها، ترانسپوزنها و ژنهای خارجی ایجاد می شوند.

تفاوت عملکرد میکروارناها (microRNA) و siRNA در تنظیم بیان ژن ها

تفاوت دیگر بین میکروارنا  و siRNA در نحوه اتصال به رشته هدف میباشد. همانگونه که در شکل فوق مشاهده می شود اتصال siRNA به رشته هدف کامل می باشد اما در جانوران اتصال میکروارنا به رشته هدف شامل چند باز انتهای 5 پریم میکروارنا می باشد که به این بازها ناحیه seed هم گفته میشود. علاوه براین میکروارناها معمولا به انتهای 3 پریم utr توالی mRNA متصل می شوند اما siRNA به ناحیه کد کننده mRNA.

تفاوت عملکرد میکروارناها (microRNA) و siRNA در تنظیم بیان ژن ها

معمولا میکروارناها به صورت پیش سازهای دارای ساقه-حلقه که جفت شدگی دو رشته کامل نمیباشد دیده میشوند اما siRNAها دارای دو رشته با جفت شدگی کامل می باشند.

تفاوت عملکرد میکروارناها (microRNA) و siRNA در تنظیم بیان ژن ها

شکل فوق بیانگر مکانیسم سنتز و عملکرد میکروارناها و siRNAها می باشد.

علاوه براین اتصال siRNAها به توالی هدف منجر به برش و هضم آنزیمی توالی می شود اما در جانوران اتصال میکروارناها به 3 پریم utr توالی هدف مانع از ترجمه توالی به پروتئین می شود. اما در صورتی که اتصال میکروارنا به توالی هدف کامل باشد می تواند سبب برش و هضم آنزیمی توالی هدف نیز گردد.

به صورت خلاصه شناسایی siRNAها و miRNAها به دو گونه صورت میگیرد، نخست اینكه miRNAها در پاسخ به ژن داخلی و محصوالت حاصل از ژنوم خود ارگانیسم دیده شده اما تولید siRNA در اصل مبدا خارجی داشته و مستقیما از ویروسها، ترانسپوزنها و ژنهای خارجی ایجاد می شوند. دوما miRNAها به صورت پیش سازهای دارای ساقه-حلقه که جفت شدگی دو رشته کامل نمی باشد دیده میشوند اما siRNAها به صورت برشهای طویل دو رشتهای با جفت شدگی کامل می باشند جهت ایجاد این دو گروه از RNAهای کوچک و فعالیتهای خاموشی موثر به ترتیب نیاز به آنزیم های دایسر و پروتئین های Ago می باشد.

انتشار این مطلب در شبکه های اجتماعی

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
دانلود نرم افزار Methyl Primer Express برای طراحی پرایمر برای بررسی متیلاسیون در ژن ها
دانلود رایگان نرم افزار Methyl Primer Express برای طراحی پرایمر برای بررسی متیلاسیون در ژن ها

نرم افزار Methyl Primer Express یکی از نرم افزارهای پایه در زمینه انجام پروژه‌های ژنتیک و بیوتکنولوژی می باشد با استفاده از این نرم افزار می توان به آسانی برای بررسی متیلاسیون در ژن ها طراحی پرایمر نمود.

ادامه مطلب >>
برای یافتن توالی میکروارناها
آموزش پایگاه mirbase برای یافتن توالی میکروارناها (microRNA یا miRNA) در همه گونه ها

بانک اطلاعاتی mirbase پایگاه جامعی از اطلاعات مربوط به توالی‌های میکروارناها می‌باشد که به آدرس mirbase.org در دسترس است. با جستجو در این پایگاه می توان توالی میکروارنا در همه گونه ها را به دست آورد.

ادامه مطلب >>
آموزش نرم افزار RNAhybrid برای بررسی میانکنش میکروارناها (microRNA) با ژن هدف

نرم افزار RNAhybrid یک ابزار بیوانفورماتیکی برای شناسایی ژن های هدف میکروارناها می باشد. علاوه براین با استفاده از این نرم افزار میتوان ساختار و نحوه اتصال میکروارناها به ژن هدف را به صورت کمی مورد بررسی قرار داد.

ادامه مطلب >>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
    0
    سبد شما
    سبد شما خالیستبازگشت به فروشگاه