آموزش جامع بیوانفورماتیک

بازیابی رمز عبور|عضویت

تفاوت عملکرد و مکانیسم میکروارناها (microRNA) در حیوانات و گیاهان برای تنظیم بیان ژن ها

میکروارناها می توانند در در سطوح متفاوتی از فعالیت ژنوم مانند ساختار کروماتین، تفكیک کروموزومی، رونویسی، پردازش، پایداری RNA و ترجمه به تنظیم بیان ژن ها بپردازند. اما در سنتز و پردازش آن ها بین گیاهان و حیوانات تفاوت هایی وجود دارد.
تفاوت عملکرد و مکانیسم میکروارناها (microRNA) در حیوانات و گیاهان برای تنظیم بیان ژن ها
ادامه این آموزش

میکروارناها در قلمرو گیاهان و حیوانات دیده شده که توسط روشهای نامشخصی از روی ژن ها کد میشوند و به وسیله RNA پلیمراز II رونویسی میشوند و در نهایت capping و پلی آدنیالسیون صورت میگیرد. اگر چه تعدادی از miRNAهای حیوانی منحصرا از واحدهای رونوشت جداگانه ایجاد میشوند اما بیشتر miRNAها از واحدهای رونویسی که تولید بیش از یک محصول را می نمایند، ایجاد می شوند. یک رونوشت ممكن است مجموعهای از miRNAها یا یک miRNA همراه یک پروتئین را تولید نماید و آخرین نوع رونوشت آنهایی هستند که توالی miRNA داخل نواحی اینترون قرار دارد.

تفكر بر این است که miRNAهای جدید حیوانی نه به دلیل دو برابر شدن قطعه ژنی، بلكه به خاطر تجمع توالیهای نوکلئوتیدی تغییر یافته ایجاد میشوند. در ادامه pri-miRNA از توالی َ5و َ3 مولكول miRNA تولید میشود که تبدیل رونوشت miRNA به miRNA بالغ در دو مرحله انجام می پذیرد.

تفاوت عملکرد و مکانیسم میکروارناها (microRNA) در حیوانات و گیاهان برای تنظیم بیان ژن ها

شکل فوق بیانگر تفاوت عملکرد و مکانیسم میکروارناها (microRNA  ) در حیوانات و گیاهان برای تنظیم بیان ژن ها میباشد.

اتصال میکروارناها به توالی هدف در گیاهان منجر به برش و تجزیه توالی هدف می شود اما در حیوانات اتصال میکروارنا به توالی هدف سبب جلوگیری از ترجمه توالی هدف به پروتئین می شود. اما در صورتی که اتصال میکروارنا در حیوانات به صورت کامل باشد می تواند منجر به برش توالی هدف نیز گردد.

انجام پردازشها بستگی به تشكیل ساختار ساقه- حلقه توالی miRNA دارد. یک pri-miRNA متداول در حیوانات دارای یک جفت شدگی ناقص با حلقه 33 نوکلئوتیدی و یک حلقه انتهایی و توالی بین آنها میباشد.  اولین مرحله برای تشكیل miRNA بالغ در هسته انجام میپذیرد و شامل برش ساقه- حلقه باقی مانده از رونوشت که برای بیشتر pri-miRNA ها به وسیله یكی از اعضای خانواده آنزیمی RNase III که در گیاهان Dcl9 و در حیوانات دروشا نامیده میشود، صورت میپذیرد. دومین مرحله در تشكیل miRNAهای بالغ، برش حلقه انتهایی از ساقه ی pre-miRNA و ایجاد miRNA بالغ دو رشتهای به طول 22 نوکئوتید میباشد که در گیاهان توسط Dcl درون هسته صورت گرفته اما در حیوانات pre-miRNA از هسته خارج شده و آنزیمهای دایسر در سیتوپلاسم برش را انجام میدهند.

انتشار این مطلب در شبکه های اجتماعی

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
برای یافتن توالی میکروارناها
آموزش پایگاه mirbase برای یافتن توالی میکروارناها (microRNA یا miRNA) در همه گونه ها

بانک اطلاعاتی mirbase پایگاه جامعی از اطلاعات مربوط به توالی‌های میکروارناها می‌باشد که به آدرس mirbase.org در دسترس است. با جستجو در این پایگاه می توان توالی میکروارنا در همه گونه ها را به دست آورد.

ادامه مطلب >>
آموزش نرم افزار RNAhybrid برای بررسی میانکنش میکروارناها (microRNA) با ژن هدف

نرم افزار RNAhybrid یک ابزار بیوانفورماتیکی برای شناسایی ژن های هدف میکروارناها می باشد. علاوه براین با استفاده از این نرم افزار میتوان ساختار و نحوه اتصال میکروارناها به ژن هدف را به صورت کمی مورد بررسی قرار داد.

ادامه مطلب >>
شناسایی ژن های هدف میکروارناها (microRNA) با استفاده از پایگاه داده tarbase
شناسایی ژن های هدف میکروارناها (microRNA) با استفاده از پایگاه داده tarbase

تا کنون با روش های آزمایشگاهی و به صورت تجربی بسیاری از ژن های هدف میکروارناها شناسایی و تایید شده اند. در این قسمت میتوانید میانکنشهای تایید شده بین میکروارنا ها و ژن های هدف را از پایگاه tarbase دانلود نمایید.

ادامه مطلب >>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
    0
    سبد شما
    سبد شما خالیستبازگشت به فروشگاه