آموزش جامع بیوانفورماتیک

بازیابی رمز عبور|عضویت

تعریف نشانگر مولکولی ژنتیکی RFLP (چند شکلی طول قطعات حاصل از برش )

در این بخش در مورد نشانگر مولکولی ژنتیکی RFLP (چند شکلی طول قطعات حاصل از برش ) معایب و مزایای آن در بررسی روابط فیلوژنی توضیح داده شده است
تعریف نشانگر مولکولی ژنتیکی RFLP
ادامه این آموزش

تاریخچه روش Restriction Fragment Length Polymorphism

نشانگرهاي [1]RFLP در سال 1980 توسط بوتستاتين براي مطالعه مستقيم DNA و يافتن نشانگرهاي ژنتيكي معرفي شدند (Karrp et al ., 1998). این تکنیک تنوع در اندازه قطعات حاصل از برش (هضم) با انزیم محدودکننده[2]  را نشان می‏دهد. آنزيم‌هاي برش‌دهنده DNA، توالي خاصي را در سطح DNA شناسايي و برش مي‌دهند و لذا براساس وجود جهش در جايگاه‌هاي تشخيص و يا از بين رفتن جايگاه‌هاي شناسايي آنزيم قطعات متفاوتي بوجود مي‌آيد. در نتیجه جهش های نقطه ای و یا باز آرایی ( مانند حذف و اضافه) که سبب تفاوت در تعداد محل های برش آنزیمی و یا تغییر در اندازه قطعات می‏شود منجر به مشاهده پلی مورفیسم در ساختار DNA می‏گردد.

اصول روش RFLP

در این روش بعد از هضم کردن قطعات DNA با آنزیم های محدودکننده، قطعات حاصل را بوسیله ژل پلی اکریل آمید از یکدیگر جداکرده وسپس از روش لکه گذاری ساترن[3] و هیبریداسیون برای آشکار سازی قطعات استفاده می‏شود . کاوشگر های مورد استفاده در هیبریداسیون می‏توانند از نوع رادیو اکتیو و یا غیر رادیواکتیو باشند .

برای بررسی بهتر تنوع می‏توان  از تلفیق ای ن روش با روش‏های مبتنی بر PCR مثل روش Inter spacer RFLP براي ناحيه ژنهاي rDNA 28s – 18s استفاده نمود که این روش در ارقام انار کارایی موثری را ارائه نموده است .(Melagareyo et al., 2009)

کاربرد نشانگرها RFLP در بررسی روابط فیلوژنتیکی

از نشانگرها RFLP می‏توان  در ساخت نقشه‌هاي ژنتيكي براي بسياري از گياهان زراعي استفاده مي‏شود. همچنين بسياري از ژن‌هاي مهم از طريق پيوستگي با نشانگرهاي RFLP شناسايي شده‌اند. این نشانگر ها برای مکان یابی لوکوس های صفات کمی   [4](QTL) نیز مورد استفاده قرار گرفته اند. (Tanksley et al., 1989.

معایب و مزایای نشانگرها RFLP در بررسی روابط فیلوژنی

از معایب این روش می‏توان  به پيچيدگي فني، زمان‌بر بودن، نياز به استفاده از مواد راديواكتيو، هزینه بسیار برای طراحی کاوشگر و همچنین نیاز به میزان بالای DNA با درجه خلوص بالا اشاره کرد (Botsteinet al., 1980; Ford- Lloyd and Panting, 1996).

 همچنین کم بودن تعداد جایگاه برش در طول توالی DNA نیز از جمله عوامل محدودکننده این روش می‏باشد.

از مزیت های این تکنیک می‏توان  به هم بارز بودن نشانگر ها، قابلیت تکرار پذیری بالا و سادگی روش آن اشاره کرد(جوانمرد، 1380).


[1] Restriction Fragment Length Polymorphism

[2] Restriction enzyme

[3] Southern blotting

[4] Quantitative Trite Loci

Summary
Review Date
Author Rating
51star1star1star1star1star

انتشار این مطلب در شبکه های اجتماعی

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
    0
    سبد شما
    سبد شما خالیستبازگشت به فروشگاه